torsdag 22. april 2010

Avgifter...

... er blitt en vesentlig del av vår hverdag - de nærmest styrer hverdagen vår. Vi betaler avgifter på maten, vann og renhold, transport, bil (alt som har med bil å gjøre, veier, drivstoff, service, lappen - you name it) bolig, arv, utdannelse, lønn.. faktisk så vet jeg ikke om mye annet en frukten på Kiwi som jeg ikke betaler avgift for. Og det ligger sikkert en skjult avgift i frukten også. INGENTING er gratis.

Min datter har en leilighet som hun arvet før hun ble myndig, den kostet meg faktisk nesten mer ved å betale ut arveavgiften for henne enn om jeg skulle kjøpt en til henne når hun ble myndig. Det er å ta i litt, men det var faktisk så jeg nesten ikke hadde råd til det... og iom vi ikke kan selge den før etter to år hvor HUN har bodd der, så blir det ikke så lett. På den annen side kan man ikke takke nei til en sentralt beliggende leilighet til en som blir myndig året etter. Løsningen ble jo selfølgelig utleie, og er er vi enda, og hun har funnet seg et annet sted å bo, og betaler husleien med leieinntekt. Og betaler skatt og avgift på BEGGE!!!

Jeg arvet min far for noen år siden - og lærte en ting, HVIS jeg har tenkt å la det være igjen noe til mine barn når jeg dør, så skal de hvertfall få dem før jeg dør.(Men de skal ikke få noe, jeg skal bruke opp ALT selv - haha) Min far har betalt skatt og formueskatt i alle år og det jeg arvet betalte også JEG skatt og formueskatt på.. pluss da en avgift TIL staten FOR HVA???? Hvilket bidrag har staten gjort for at jeg fikk arve de pengene?? Min far jobbet ikke i staten, men ga skatt til dem, han fikk vel noe trygd de siste to årene, men betalte faen meg skatt på de også. Staten har ikke gjort noe for å hjelpe meg med arveoppgjøret, annet enn å sende stygge trusselbrev om at de tok halvparten om jeg ikke fikk ut fingeren og betalte den skatten de skulle ha (og tro meg - det var mye!!!)

Så jeg tror jeg skal starte en butikk, så skal jeg drive den som staten - men det spørs hvor lenge jeg får holde på, blir vel kjapt satt inn pga økonomisk kriminalitet.

For til staten, "sånn som dere driver butikken Norge er det INGEN andre som får lov til å drive butikk" Staten suger.

Godt å få sagt det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar