onsdag 12. mai 2010

Nettvett...

...

Har de siste dagene fulgt en sak på facebook mellom noen bekjente av meg. Temaet har vært hund. Det startet med argumentasjon og har nå endt opp med trusler, personhets med fullt navn og bosted og den ene usakligheten etter den andre. Jeg har "brydd" meg et par ganger ved å sende personlig meldinger for å prøve å bremse dem, men til ingen nytte. Ja, jeg har sikkert litt "skader" etter å ha sittet som moderator på div forumer tidligere. Men jeg er også personlig opptatt av nettvett og -etikk, da jeg mener at vi som voksne har et ansvar overfor de som kommer etter oss. Både som oppdrager og som forbilde. Sikkert mange som er uenig det, men jeg mener altså at vi alle har et ansvar der. I ovennevnte sak valgte jeg å avslutte facevennskapet mitt med personene samtidig som jeg rapporterte det inn. Hva som blir videre gang i denne saken vet jeg ikke, men jeg er ferdig med den.

Men hva med media? Hvis det er noen som har misligholdt noe økonomisk, så finner vi om ikke navn og adresse, så hvertfall så til de grader god beskrivelse at det tar ikke lange stunden før de fleste vet hvem det er. Og går det litt tregt, så kan du lese om det i Se og Hør´s neste nummer - med bilde. Og det skal jo da også sies at vedkommende bør ikke være dømt eller pågrepet enda, det holder at man "tror at han har gjort økonomiske misligheter" - så BOFF - big newscase.
En liten digresjon som jeg bare MÅ ha med i denne saken; hvis en asylsøker, en overgriper, en morder (ansees som svært farlig) el tilsvarende person er på rømmen, etterlyst el tilsvarende, da kan man nesten ikke skrive om det er mann eller dame, ung eller gammel osv. For DA er det viktig og ivareta privatslivets fred da. Så sant man ikke bodde i Bjugn i -92 da.

Det jeg vil frem til er at hva nettet kan gjøre med oss. Man kan ta livet av folk med nett/mediahets, eks Tore Tønne, eks ung mindreårig jente som ble mobbet av tidligere venninner og masse ukjente mennesker, både på nettet og via mobilen, etter halvannet år orket hun ikke mer, da hadde foreldrene til og med flyttet og byttet skole. Det er både vanlige og kjente/kjendiser som får så r*va disser via nett/mobil.

Forumer har en lei tendens til å bli søppelbøtter for den del frustrerte mennesker, og tidevis utarter deg seg så jævlig at hvertfall jeg sier takk for meg. Man ser det samme på kommentarfeltene i div nettaviser OG kommentarer hos bloggere. Når det gjelder mediahets får man som regel vite hvem forfatter av saken er, men når det gjelder kommentarer, forumsinnlegg og bloggkommentarer, så er det så lett og dekke seg bak "anonym" for da å kunne skrive hva slags dritt en vil - gjerne med fullt navn på personer man "skal ta" også. Jeg er ikke i mot anonyme innlegg, det får mange til å tørre å skrive sin mening, men jeg er i mot det når det bare er for å sverte noen.

Hvis alle tar en liten promille ansvar hver, og er litt gode forbilder for våre venner og de som vokser opp etter oss ;o)

Bruk hue og vis nettvett.

Takk for oppmerksomheten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar